Over MNEXT

De materialen- en energietransitie is een grote uitdaging, maar wij zijn positief gestemd over de toekomst. Als onafhankelijke onderzoeksafdeling zetten onze onderzoekers, docenten en studenten hun expertise en innovatiekracht in om regionale mkb’ers, overheden en organisaties te ondersteunen met het bereiken van hun doelstellingen op het gebied van materialen en energie.

MNEXT is onderdeel van Avans UAS en HZ UAS, waarmee we in totaal zo’n 4.000 hogeschool-professionals en 40.000 studenten vertegenwoordigen. In onze state-of-the-art faciliteiten en met meer dan 100 direct betrokken collega’s bereiken we met onze onderzoeksresultaten direct resultaat voor het bedrijfsleven. Daarnaast leveren we door deelname aan diverse netwerken een aandeel in de regionale ontwikkelingsagenda en zorgt aansluiting op het curriculum van beide scholen ervoor dat onze expertise zijn weg vindt naar bachelor studenten, zodat zij na hun afstuderen klaar zijn voor de veranderende vraag in de arbeidsmarkt.

Wij doen niks alleen. In onze onderzoeksprojecten brengen wij belanghebbende organisaties en individuen bij elkaar. Samen brengen wij de transitie in beweging. Voor een duurzame toekomst.

Onderzoeksthema’s

Sinds onze oprichting in 2013 hebben we met regionale, nationale en internationale projecten kennis opgebouwd op diverse thema’s binnen de materialen- en energietransitie. We categoriseren deze in:

  • Biochemie,
  • Biobased grondstoffen en toepassingen,
  • Biobased technologie,
  • Energieopslag en -transport
  • Slimme energiesystemen en
  • Transities & waardecreatie.

Onderwijsinnovatie & ‘Leven Lang Ontwikkelen’

Naast inhoudelijk onderzoek in de materialen- en energietransitie werken wij projectmatig aan de ontwikkeling van nieuw onderwijs en aan het samenbrengen van onderzoek en onderwijs. Immers, doordat we stappen maken in de transities verandert de vraag naar talent vanuit bedrijfsleven en overheid. De inhoud van het curriculum – wat een student aan competenties leert in zijn/haar bacheloropleiding – moet er voor zorgen dat de student klaar is voor beroepen die nu misschien nog niet eens bestaan. In projecten als Lerend Netwerk Biobouwers en Energie(k) Onderwijs brengen we de veranderende vraag naar ‘human capital’ in kaart en stemmen we dit af met academies binnen Avans en HZ.

In de transities is het daarnaast van belang dat de beroepsbevolking wordt bij- of omgeschoold. In het veranderende hbo-onderwijs komt meer en meer aandacht voor het zogenaamde ‘Leven Lang Ontwikkelen’ (LLO). Zo komen er bijvoorbeeld onderwijsmodules die ook door professionals te volgen zijn. De hierboven genoemde projecten dragen bij aan dit LLO.

Organisatie

Ons praktijkgericht onderzoek wordt uitgevoerd in zogenaamde lectoraten, oftewel onderzoeksgroepen. Aan het hoofd daarvan staat een lector die, samen met zijn of haar onderzoekers, docenten en studenten, diverse onderzoeksprojecten uitvoert. Per onderzoeksthema staat er zodoende een team klaar met jarenlange ervaring op dat onderwerp.