Zo’n 200 eerstejaarsstudenten van Informatica en Technische Informatica aan de ATIx academie zijn het studiejaar direct goed gestart, met de energietransitie als centraal thema. Naast het leren van softwareontwikkeling is het belangrijk dat studenten vanaf het begin betrokken raken bij grote maatschappelijke vraagstukken zoals de energietransitie. Zo raken ze gemotiveerd, doen ze praktische ervaring op en bereiden ze zich voor op een carrière die echt een verschil kan maken. De kennis en faciliteiten van het lectoraat Smart Energy worden daarbij bij Avans volop ingezet. Deze week stond een gastcollege over de energietransitie en praktijkgericht onderzoek van Jack Doomernik, lector Smart Energy bij MNEXT, op het programma.
Van studie tot carrière
Jack Doomernik vertelt: “Ik vind het belangrijk om onze studenten een breder perspectief te geven op de energieproblematiek. Daarnaast maak ik ze graag bekend met het concept ‘lectoraten’, leg ik uit hoe Avans zich ontwikkelt tot een kennisinstelling en wat dat kan betekenen voor hun toekomst. Ik laat ze zien wat we allemaal doen bij MNEXT en specifiek binnen het lectoraat Smart Energy. Hopelijk plant ik hiermee een zaadje voor een toekomstige stage, afstudeerplek of zelfs een Master in Materials and Energy Transition na hun studie. De energietransitie vraagt namelijk om een maximale inzet van mensen uit allerlei vakgebieden, zowel theoretisch als praktisch geschoold. Iedereen kan een bijdrage leveren, groot of klein, maar vooral de jonge generaties kunnen echt het verschil gaan maken. De wereld verandert snel. Daarom hebben we mensen nodig die goed kunnen inschatten wat er om hen heen gebeurt en hier snel en efficiënt op kunnen inspelen. Voor studenten is het belangrijk om te beseffen dat het niet alleen gaat om vaardigheden, maar ook om diepgaande kennis van hun vakgebied. Die kennis vormt de basis waarmee je waarde kunt toevoegen en kunt samenwerken met andere disciplines.”
Duiken in de energiewereld
Na het gastcollege gaan de studenten aan de slag met het schrijven van een blog over duurzaamheid, waarbij thema’s zoals klimaatverandering centraal staan. Ze worden zo uitgedaagd om te gaan nadenken over allerlei redenen om snel te stoppen met fossiele brandstoffen. Daarnaast gaan ze Smart Meter Gateways bouwen om het energieverbruik thuis te monitoren. Deze verzamelde data wordt vervolgens anoniem opgeslagen in het SEnd Lab (Smart Energy Delivery Lab) van Avans Hogeschool. Studenten programmeren algoritmes waarmee ze analyses kunnen uitvoeren op de data zoals het ontdekken van hun piekverbruik thuis, het vergelijken van deze pieken met die van andere huishoudens en het onderzoeken van mogelijke oorzaken. De studenten worden zo aangemoedigd om kritisch na te denken over deze inzichten en te reflecteren op maatregelen die ze zelf kunnen nemen om bijvoorbeeld energieverbruik beter te spreiden.
Informeren en inspireren
“We hopen dat studenten door dit alles beter begrip krijgen van wat er speelt in de maatschappij en rondom de energietransitie. Dat ze de urgentie inzien en ook echt begrijpen. Je merkt toch dat veel mensen sterk beïnvloed worden door de media en daaruit vaak verkeerde conclusies trekken die de energietransitie juist vertragen. Zo denken veel mensen bijvoorbeeld dat zonnepanelen niet meer rendabel zijn door netcongestie en de opgelegde terugleverboetes. Maar netcongestie is vergelijkbaar met een file maar dan op het elektriciteitsnet en ontstaat dus ook alleen tijdens piekmomenten. Als je weet hoe je slim met je energie om kunt gaat, kun je veel van deze problemen voorkomen.
Hoe geweldig zou het zijn als we door betere samenwerking tussen onderwijs en onderzoek onze studenten al in hun eerste jaar kunnen inspireren om later hun kennis en vaardigheden te gebruiken voor maatschappelijke vraagstukken? Als we hen een kritische blik kunnen meegeven waarmee ze ook met familie en vrienden het gesprek aangaan, dan beschouw ik mijn missie als geslaagd”, aldus Arno Broeders, docent-onderzoeker bij het lectoraat Smart Energy.
De perfecte combinatie
We kunnen dus stellen dat onderzoek en onderwijs eigenlijk onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Onderzoek levert nieuwe inzichten op die vervolgens benutten om ons onderwijs te versterken. Goed onderwijs zorgt op zijn beurt voor goed opgeleide professionals die zich kunnen bewijzen op de arbeidsmarkt. Daarom is samenwerking tussen onderwijs en onderzoek van essentieel belang. Binnen Avans zien we al verschillende veelbelovende initiatieven, maar we staan nog steeds aan het begin van deze ontwikkeling. Initiatieven zoals de ATIx-onderzoekstafel, waar docent-onderzoekers uit verschillende opleidingen en lectoraten samenkomen, kunnen een belangrijke rol spelen in het versterken van de verbinding tussen onderwijs en onderzoek. Dit moeten we met elkaar blijven omarmen, stimuleren en verder uitbouwen!