Meer vakbekwaam personeel opleiden voor de energietransitie. Dat was het gemeenschappelijke doel van alle projectpartners en deelnemers tijdens het startcongres Energie(k) Onderwijs. Want de energietransitie ligt niet in de toekomst, deze is nu al in volle gang. Het was een leerzame, inspirerende en energieke dag. Bekijk hier de sfeerimpressie.

Publicatiedatum
15 januari 2024
Onderzoeksgebied

Getekend Verslag

De live tekenaars van Getekend Verslag maakten een prachtig metersbreed kunstwerk in woord en beeld. Zoom in en alle inbreng, feedback of ideeën!

Aftermovie

Videomaker Ilse van Loon maakte een aftermovie van het startcongres met alle hoogtepunten van de dag en een video waarin verschillende projectpartners, sprekers en deelnemers dieper en uitgebreider ingaan op hun ideeën met betrekking tot het project Energie(k) Onderwijs.

3 Keynote sprekers

Deze 3 sprekers inspireerde de deelnemers met hun expertise, ideeën en missies rondom het opleiden van meer vakbekwaam personeel voor de energietransitie:

Ben Snoeijs – Techniekmaker

Frederik Loeckx – Managing Director van de Vlaamse speerpuntsector Flux 50

Jack Doomernik – Lector Smart Energy bij MNEXT

Keynote “Mind the gap: van competentienoden naar opleidingen

Een goede aansluiting tussen opleidingen en noden van de markt is essentieel om de snel veranderende technologie in het kader van de energietransitie op te vangen. Wat is die energietransitie en welke noden zijn er juist? Twee Vlaamse competentieprognoses vormen de basis voor een grensoverschrijdende afstemming tussen industrienoden en opleidingsaanbod.

We leerden van Frederik Loeckx o.a. dat omscholen veel lastiger is dan de 1e keer opleiden. We moeten ervoor zorgen dat scholieren en studenten direct essentiële competenties meekrijgen voor een brede kijk op de zaak. De rest leren ze later.

Powerpoint Presentatie Frederik Loeckx

Keynote “de grootste transitie start in het onderwijs”

De technische arbeidsmarkt en het onderwijs staan onder druk. Voor de energietransitie zijn nog eens 100.000 extra vakmensen nodig. De grootste transitie hebben we dus te maken in het onderwijs. Als het niet lukt om nieuw talent en/of zij-instroom voor het vak te enthousiasmeren, eindigt ook de transitie. Wat zijn de oplossingen in een totaal overhitte arbeidsmarkt en vastgelopen onderwijsysteem? Hoe kunnen we belangrijke patronen doorbreken, en misschien wel belangrijker: wat kun jij er zelf aan bijdragen?

We leerden van Ben Snoeijs o.a. dat er geen quick fix bestaat. De echte transitie start in het onderwijs en daar worden nog te vaak de verkeerde accenten gelegd. We moeten meer doen en minder praten.

Powerpoint Presentatie Ben Snoeijs

Keynote “Energie(k) Onderwijs vereist Energie(k) Onderzoek

Onderwijsorganisaties in Nederland zitten momenteel in een transitie naar kennisinstelling. HBO-instellingen zijn vijftien jaar geleden gestart met het vormen van lectoraten om nieuwe kennis te ontwikkelen op maatschappelijk relevante thema’s. Via practoraten krijgt ook het MBO een praktijkgerichte onderzoekscomponent. Dit alles heeft een tweeledig doel: Om bedrijven en organisaties te helpen om theoretische concepten in de praktijk te brengen en om studenten in de opleiding de meest actuele ontwikkelingen en inzichten mee te geven.

We leerden van Jack Doomernik o.a. dat de energietransitie niet zonder praktijkgericht onderzoek kan. Een nauwe samenwerking tussen bedrijfsleven, onderwijs, overheid en studenten is cruciaal voor succes.

Powerpoint Presentatie Jack Doomernik

3 Interactieve expert & feedbacksessies

Via de interactieve sessies kregen de deelnemers de kans om mee prioriteiten te bepalen voor de ontwikkeling van nieuwe leerinhouden en -middelen. Tijdens deze expert- en feedbacksessies presenteerden het partnerschap – per toepassingsgebied van de energietransitie – hun analyses en roadmap die richting geven aan de co-creatie van leermiddelen in het project. De toepassingsgebieden waren:

1. Gebouwde Omgeving (energie-efficiënte bouw & installatietechniek) Powerpoint presentatie gebouwde omgeving

2. Industrie (chemie, primaire metalen, kunststoffen) Powerpoint presentatie industrie   

3. Energie (productie, distributie, opslag van elektriciteit en warmte) Powerpoint presentatie Energie

 

ProjectPartnerPlein

Op het ProjectPartnerPlein konden de projectpartners en deelnemers met elkaar kennismaken, netwerken en waardevolle feedback en input verzamelen. Alle projectpartners hadden een voorwerp bij zich dat een impactvolle actie / campagne rond promo en instroom Techniek of STEM (Science, Technology, Engineering en Mathematics) representeert.

 

 

Projectpartners

Energie(k) Onderwijs is gefinancierd binnen het Interreg Vlaanderen-Nederland VI programma, het grensoverschrijdend samenwerkingsprogramma met financiële steun van het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling. Meer info op www.grensregio.eu. De co-financiers zijn Provincie Noord-Brabant, Provincie Antwerpen, Provincie Limburg, Provincie Oost-Vlaanderen en het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.

Bij het gebruik van deze website gaat u akkoord met het gebruik van cookies. Meer informatie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close